تجربه های آموزشی کلاس اولی ها









یادگیری کلاس اولی ها 

 

یادگیری کلاس اولی ها

اصول پایه

 کلاس اول نقطه شروع مهمی برای بچه های کوچک است تا با اتکا به آن خود را عضوی از مدرسه " بزرگ " احساس کنند. خیلی از کارها برای آنها تازگی دارد،  مثلاً شاید برای اولین بار در بوفه مدرسه غذا بخورند و برای اولین بار بدون نظارت مستقیم بزرگترها، در هوای آزاد بازی کنند. این تجربیات به کلاس اولی ها کمک می کند تا بیشتر حس استقلال کنند. کلاس اولی ها باید از مهارتهای اجتماعی ای که در پیش دبستان و آمادگی کسب کرده اند، به نحو کامل تری استفاده کنند. اما جادوی واقعی کلاس اول هنگامی رخ می دهد که بچه ها توانایی فهمیدن معنای واقعی حروف و اعداد را پیدا می کنند. وقتی که آماده می شوند و می توانند کليد این رمز را پیدا کنند و کلمات را بخوانند.

 زبان و خواندن و نوشتن

معمولا کلاس اول را، پایه ای می دانند که در آن بچه ها خواندن را می آموزند. در پایان سال اول همه بچه ها نمی توانند به روانی بخوانند، اما اغلب آنها اولین قدم های استوار را به سوی روان خوانی برداشته اند. مجموعه مطالب خواندنی آنها شعرهای ساده، داستانهای الگودار و کتابهای غیر داستانی مبتدی را دربرمی گیرد. با اینکه کلاس اولی ها هنوز حس چندان رشد یافته ای از زمان ندارند، اما به داستانهای واقعی از زمانهای دور علاقه زیادی دارند، بنابراین کتابهای تاریخی ساده جزو خواندنی های محبوب آنهاست.

معلم اول ابتدایی باید در شنیدن صداهای حروف، نوشتن آنچه شنیده می شود و کشف زبان نوشتاری به بچه ها کمک کند. نوشتن نیز مانند خواندن، انواع گوناگونی در کلاس اول ابتدایی دارد. بچه ها تا فهم کامل زبان نوشتاری، املاهای مخصوص خود را " اختراع " می کنند. فعالیت های نوشتاری مثل نوشتن دفتر روزانه، داستاهای کوتاه خلاق یا ثبت کردن کارهای خودشان بسیار مفید است.

 ریاضی

کلاس اولی ها شروع به جذب مفاهیم ریاضی انتزاعی تر می کنند. بچه ها با زمان، پول و معنی اعدادی آشنا می شوند که بزرگتر از آن چیزی هستند که می توانند بشمارند و چون هنوز بهترین راه یادگیری شان از طریق اشیای فیزیکی است، وجود وسایل کمک آموزشی مثل مکعب ها و میله ها در کلاس برایشان ضروری است.

آنها حل مسائل جمع و تفریق را شروع می کنند. یاد می گیرند دوتا دوتا، پنج تا پنج تا یا ده تا ده تا بشمرند، که بعدها در حل معادلات ریاضی به کارشان خواهد آمد، آنها را شکل های هندسی دو و سه بعدی هم آشنا می شوند.

 علوم

معلمان، کلاس اولی ها را تشویق می کنند تا جواب سؤالهایشان درباره جهان طبیعی را خودشان پیدا کنند و یادبگیرند الگوهایی را در جهان بیابند. ممکن است با مفاهیمی هم روبرو شوند که آنها را وادار کند بیشتر از آنچه به طور مستقیم می فهمند، درک کنند مثلاً اینکه موجودات زنده از ذرات کوچکی تشکیل شده اند. اکتشافات معمولی علمی شامل آب و هوا، اعضای بدن انسان و شناسایی ویژگی های گیاهان و جانوران می شود. بچه ها علاوه براین می توانند با حرکت و نحوه هل دادن و کشیدن اشیاء هم آزمایش کنند.

 مطالعات اجتماعی

مطالعات اجتماعی کلاس اولی ها در چارچوب دنیای خانواده، مدرسه و محله قرار دارد. کلاس اولی ها می توانند تفاوت بین رویدادهایی که در گذشته، حال و آینده رخ می دهند می فهمند هر چند که هنوز آمادگی ارتباط دادن معانی واقعی را به دوره های زمانی متفاوت را ندارند. رویدادهایی که 20 یا 1000 سال قبل رخ داده اند، برای کلاس اولی ها فقط " گذشته " هستند مگر اینکه به موضوعی مربوط شوند که بچه ها با آنها آشنا باشد، مثلاً اینکه بگویند : " آن زمانی که مادربزرگت بچه بود. "

از نظر اجتماعی، کلاس اولی ها مستقل تر هستند و بیشتر مسؤولیت کارهای خود را می پذیرند. بنابراین دانستن نحوه رعایت مقررات و مراقبت از خود برایشان مهم می شود. یک نکته مهم تر دیگر برای کلاس اولی ها داشتن توانایی پیدا کردن راه و چاه مدرسه ( مثلاً پیدا کردن کلاس، دستشویی و ... ) است.

 بچه ها چه جوری یاد می گیرند؟

فهم جهان مجرد

کلاس اولی ها به آهستگی و با کلی بازگشت در مسیر راه، از جهان بازی به جهان نشانه ها و مفاهیم نقل مکان می کنند. معنی این حرف این نیست که بازی دیگر برایشان اهمیتی ندارد، بلکه این یعنی یادگیری کلاس اولی سازمان یافته تر و با جریانی معمولی تر می شود. اما هنوز جای زیادی برای اکتشافات شخصی بچه در این روال وجود دارد.

 اولین گام ها

برای اینکه نحوه کار و رشد مغز شاگرد کلاس اولیتان را درک کنید، اولین قدم های یک کودک نوپا را به خاطر بیاورید. قبل از اولین گام های لرزان، بچه در خزیدن و چهار دست و پا رفتن استاد شده است. کلاس اولی ها هم همین قدم های اول را از اطلاعات آشنایی که داشتند به سوی جهان بزرگتر و انتزاعی برمی دارند. در این روزهای تازه به راه افتادن، کودک برای اینکه سریعتر به جایی برسد، دوباره به روش چهار دست و پا رفتن بر می گردد. به همین نحو کلاس اولی هم هنوز با گرفتن اطلاعات از طریق اکتشاف و بازی کردن، راحت تر است. مغز او در حال شروع به گرفتن چند مفهوم در یک زمان و سپس برقراری ارتباط بین آنهاست.

 یادگیری از اشتباهات

کلاس اولی با انجام دادن و اشتباه کردن، یاد می گیرد. ممکن است این اشتباهات ناامید کننده باشند، برای همین بچه ها به کسانی نیاز دارند که نکات مثبتی درباره نحوه یادگیری قوی آنها را به یادشان بیاورد. تا امروز، اغلب رشد و یادگیری بچه ها بخشی از فرآیندی طبیعی بوده که در دنیاهای آسوده و راحت بازی و خانه صورت می گرفته اند. ممکن است آنها کلی زحمت کشیده باشند تا یاد بگیرند توپ را چطور شوت کنند اما هیچ کس به این کار آنها نمره نداده است یا به اینکه این کار چقدر زمان برده، توجه نکرده است.

در کلاس اول بچه ها شروع به کسب مهارت در حوزه هایی می کنند که کاملاً در آنها احساس راحتی نمی کنند و تازه به خاطر این کارها باید نمره هم بگیرند. از آنها خواسته می شود کارهای مشکلی انجام دهند وبرای اولین بار حس می کنند که در حال مبارزه هستند. این شرایط جدید گاهی بچه های با اعتماد به نفس را هم درباره توانایی های خود به شک می اندازد. در گذشته آنها در کار خود " استاد " بوده اند اما الان فشار یادگیری خواندن و درک مفاهیم سخت و پیچیده ریاضی و علوم را روی دوش خود احساس می کنند. بنابراین کلاس اولی ها باید در محیطی مملو از هیجان و تشویق قرار بگیرند و الگوهای مناسبی از نحوه یادگیری از اشتباهات را در دسترس داشته باشند.

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

مجموعه ای از جملات برای املای اول ابتدایی 

 

با سلامی صمیمانه :

مجموعه ای از جملات مناسب برای استفاده در املای پایه اول ابتدایی که از کلمات مناسب یادگرفته شده در فعالیت های کتاب بنوبسیم و بخوانیم ( نشانه های یک و دو ) تهیه شده است ، امیدوارم در کنار جملات شما عزیز تلاشگر گام مفیدی در تفهیم و یادگیری بهتر املای دانش آموزان ایفا نماید.

 

آدم ابرو دارد.

برادرم دندان ندارد.

در این سبد بادام است.

سرباز ایران بیدار است.

باران از ابر می بارد.

من در آسمان ستاره دیدم.

امیر شیر آب را بست.

سیب میوه ی شیرینی است.

او سرسره بازی می کند.

کبوتر آزادی را دوست دارد.

مادرم سبزی را تمیز می کند.

کودک شیر را دوست دارد.

نانوا به من نان داد.

سوار کار با اسب آمد.

دونده تند می دود.

آزاده سماور را می شوید.

پروانه از سینی انار را بر می دارد.

داور توپ را به زمین بازی آورد.

مادر پیامبر ما آمنه نام داشت.

من یک شتر بزرگ دیدم.

امام به ما درس زندگی داد.

در گرگان باران می بارد.

تراش نرگس ستاره نشان بود.

بابا سگ بزرگ را بست.

مادر بزرگ پنیر درست می کند.

زنبور در کندو زندگی می کند.

آموزگار از ما درس پرسید.

مادر بزرگ داستان می گفت.

پدرم از مسافرت سه کبوتر آورد.

پرستو از سفر آمد.

برادر فرشته کشاورز است.

آن مرد از بام افتاد.

من کنار رود خانه مار دیدم.

او اسب را به درخت بست.

خرگوش شاخ ندارد.

این کودک لبخند زد.

مادر دامن دخترش را دوخت.

امام خمینی ایران را آزاد کرد.

این رود خانه پر از آب است.

امروز پدرم خانه خرید.

سام برای خروس دانه ریخت.

این قندان پر از قند است.

مادرم آش را در بشقاب ریخت.

امام خمینی مسلمانان را بیدار کرد.

لک لک برای خود لانه می سازد.

قرآن کتاب مسلمانان است.

از سبد بوی گل یاس می آید.

زیبا بازی با گنجشک را دوست دارد.

گربه دشمن جوجه است.

رنگ جوراب زری سفید است.

مجید در جنگل خرس دید.

جیرجیرک پرواز می کند.

در شالیزار برنج می کارند.

روی بام یک گنجشک بود.

خورشید زمین را روشن می کند.

خروس با نوک دانه را خورد.

من در نوروز به گرگان رفتم.

بلبل من خوش آواز است.

در ماه آبان هوا سرد می شود.

شالیزار ها در مازندران دیدنی است.

من ماه و ستاره را در آسمان می بینم.

من خدای مهربان را دوست دارم.

من و امین به آسمان نگاه کردیم.

پرچم ایران زیبا است.

چوپان گوسفندان را به چراگاه می برد.

یک روز چوپان داد زد گرگ آمد.

گرگ گوسفندان چوپان را خورد.

او برای پدر بزرگ قارچ می آورد.

بز کنار قوچ ایستاد.

گوسفندان چوپان در چراگاه می چرند.

مدیر به من ماژیک داد.

فرزانه با سوزن ژاکت می دوزد.

ژاله شیرینی می پزد.

منیژه ماست را با نان می خورد.

این ماشین آژیر ندارد.

من در مدرسه درس می خوانم.

خواهر من شش ساله است.

من نماز خواندن را دوست دارم.

خواهرم خوب قرآن می خواند.

مادر و خواهرم با هم مسافرت می کنند.

آموزگار به بچّه ها آفرین گفتند.

آموزگار ما به مکّه رفت.

بچّه ها زیر درخت نارنج بازی می کنند.

خواهرم از قنّادی شیرینی خرید.

کفّاش با بنّا دست داد.

آن مرد دکّان دارد.

نجّار با چوب درخت و میخ قایق ساخت.

مادرم از بزّازی پارچه خرید.

من ارّه را از نجّار گرفتم.

آن ها به صدای موج گوش می دهند.

آن مسواک مخصوص سارا است.

او از نقّاشی لذّت می برد.

آذر خانه ی خود را نقّاشی کرد.

مسافرت دلپذیر همیشه لذّت دارد.

آموزگار ما را دعا کرد.

سعید در مازندران سرباز است.

عزیز میمون را با دست زد.

مهتاب با شاخه ی گل از معلّم خود تشکّر کرد.

معصومه به گل پژمرده آب داد.

امید در خانه  ی عمو کریم خوابید.

پدر علی وزنه بردار است.

من معلّم خود را فراموش نمی کنم.

بچّه های با ادب همیشه عزیز هستند.

ما با معلّم خود ورزش می کنیم.

ما درس را با نام خدا شروع می کنیم.

برادرم وسایل خود را جمع می کند.

برادرم برای عبادت به مسجد می رفت.

ما برای سلامتی آموزگار دعا کردیم.

بچّه ها برای علی دست می زنند.

من عمو اکبر را دوست دارم.

دست و صورت کثیف باعث بیماری می شود.

روز مبعث جشن مسلمانان است.

حلزون حیوان خانه به دوش است.

حلزون ها یک صدف مارپیچ دارند.

حضرت محمّد (ص) در روز مبعث به پیامبری رسید.

محمّد و رضا در مسجد اذان می گویند.

آن ها قبل از خواندن نماز وضو می گیرند.

طوطی به من سلام کرد.

امام خمینی در ماه بهمن به وطن آمد.

ثریّا حیاط را جارو می کند.

مرغابی و اردک در آب شنا می کنند.

لاک پشت با مرغابی ها دوست بود.

مرغابی ها منقار دارند.

من آدم غمگین را دوست ندارم.

این گل تیغ ندارد.

پیامبر ما با ظلم مبارزه می کرد.

ناظم از بچّه ها مواظبت می کند.

مدیر و ناظم به مدرسه آمدند.

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

طرح درس ریاضی تفریق پایه اول 

 

طرح درس ریاضی تفریق پایه اول ابتدایی

 

مشخصات درس کلي

نام درس : رياضي          زنگ اجرا : اول            نام مدرسه :

موضوع : تفريق             زمان : 45 دقيقه          تعداد : ----  نفر

صفحه : 81                  مکان : کلاس درس      سال : ----------

نام مجري :  -------         تاريخ :---------          پايه : اول

 

 زمان

 

 اهداف کلي

آشنايي کامل با مفهوم تفريق ( شناختي )

توانايي انجام عمل تفريق ( مهارت )

علاقمندي به درس رياضي ( نگرشي )

 

 

 

 

 

 اهداف رفتاري

در پايان درس فراگير به اهداف زير دست مي يابد:

علامت تفريق را با شناخت مفهوم آن مي نويسد.

براي شکل تفريق مي نويسد.

براي عبارت تفريق شکل ترسيم مي کند.

باقيمانده تفريق را مي شناسد يا با اشياء درون کيسه نشان مي دهد.

داستان يا چند جمله ي کوتاه را بيان مي کند که مفهوم تفريق را مي رساند.

تمرين ص 81 را درست مي نويسد.

به سئوالهاي کتاب با علاقه پاسخ مي دهد.

در گروه با دوستان خود همکاري مي کند و در صورتي دوستان او کمک بخواهند به آنان کمک مي کند.

 

 

مفاهيم کليدي

علامت تفريق – مفهوم باقيمانده

علامت = عبارات تفريق

 

 

وسايل کمک آموزشي

تصويرهاي مختلف ميو ه ها و حيوانات – ماشين هاي اسباب بازي – ماسک خرگوش – هويچ – کيسه حساب – تخته پاکن – کتاب رياضي – گچ – تخته پاکن – تابلو

 

 

الگو و روش

الگو : ايفاي نقش و مشارکتي

روش : پرسش و پاسخ و توضيحي

 

 

 

ارزشيابي ورودي

به تصاوير پرندگان روي درخت نگاه کنيد . چند تا پرنده روي درخت بودند ؟ چند تا مي روند ؟ چند تا مي مانند؟

تعدادي شکل به فراگيران نشان مي دهيم و سئوال مي شود چند تا از – را برداشتيم ؟ چند تا ماند ؟ تفريق آن را بگو

 

 

 

 

 

 ايجاد انگيزه

يکي از فراگيران را که خجالتي است انتخاب مي کنيم و ماسک خرگوش را به صورت او مي زنيم . طبق توضيحي کوتاه به او مي گوييم که در کلاس گردش کند و با خود بگويد چقدر گرسنه ام و به دنبال هويچ بگردد . يکدفعه در جنگل چشمش به تعدادي هويج بيفتد هويچ ها را چهار عدد انتخاب مي کنيم . خرگوش با ديدن آنها يک هويچ را مي خورد و پس از آن به گردش خود ادامه مي دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارائه ي

 

 

 

 درس

 

فعاليت هاي معلم

يکي از دانش آموزان نمايش را توضيح مي دهد.

تفريق مربوط به داستان را بگوييد.

معلم با استفاده از ماشين هاي اسباب بازي 5 ماشين را نشان مي دهد که 4 تا از آنها از جاده بيرون مي رود.

چند ماشين در خيابان بودند؟

چند تا از مسير خارج شدند؟

چند تا از ماشين ها توي خيابان رفتند؟

چند تا باقيمانده است ؟

 

تفريق مربوط به آن را بگوييد.

کا را به صورت نيمه مجسم ادامه مي دهيم.

چند سيب روي درخت است.

علي بيا و چند سيب را بردار

تفريق مربوط به سيب ها را بگوييد.

چند سيب باقيمانده است؟

 

بچه ها به جاي مي شود چه چيزي بگوييم بهتر است.

يک بار ديگر تفريق را بيان کنيد.

کتاب را باز کنيد و تمرينات را پاسخ دهيد . ( با توضيح نمونه )پس از حل تمرين بررسي کتاب ها و رفع اشکال مواردي که لازم است .

 

فعاليت هاي دانش آموز

داستان را بيان مي کند

 

 فراگير پاسخ مي دهد. 1 از 4

 

 پاسخ مي دهد.

پاسخ مي دهد.

پاسخ مي دهد.

پاسخ مي دهد.

 

پاسخ مي دهد.

 

پاسخ مي دهد.

چند سيب را بر مي دارد.

فراگيران با مشورت در گروه پاسخ مي دهند

فراگيران با مشورت در گروه پاسخ مي دهند.

پاسخ مي دهند.

تفريق را به طور کامل بيان کنيد.

فراگيران انجام مي دهند.

ارائه ي کتاب رياضي و در صورت نياز رفع اشکال 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع بندي

از يکي از دانش آموزان فعال مي خواهيم که داستاني بگويد که مفهوم تفريق را برساند و از ديگران فراگيران بخواهد که عبارت تفريق را بگويند.

 

 

ارزشيابي تکميلي

با استفاده از کيسه ي حساب تفريق هاي روي تابلو را ترسيم کنيد.

 

 

 

 تعيين تکليف

سه نمونه تمرين طراحي شده است که نمونه ي 1 مربوط به فراگيران که در حد انتظار معلم ياد گرفته اند.

نمونه 2 مربوط به فراگيراني که نياز به تمرين بيشتري دارند. نمونه 3 مربوط به فراگيراني که يک گام از ديگران فراگيران جلوترند. که به آنان داده می شود ، تا در منزل انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

طرح درس علوم پایه اول ابتدایی درس جانوران 

 

کتاب علوم پایه ی اول ابتدایی 

موضوع درس : جانوران 

هدف کلی: دانش آموزان بامشاهده جانوران ،با نوع حرکت،غذا ومحل زندگی جانوران آشنا شوند وفایده هایی که جانوران دارند را بشناسند. 

اهداف جزئی

انتظار می رود درفرآیند آموزش این درس دانش آموز بتواند:

الف) دانستنی ها

1-   انواع حرکت جانوران را با ذکرنام جانوران بیان کند.

2-   چندجانور گیاه خوار وچند جانورگوشت خواررانام ببرد.

3-   فایده های جانوران را باذکرمثال توضیح دهد.

ب) مهارتی

      1- حرکت جانوران رامقایسه کند.

     2- جانوران را ازنظر محل زندگی طبقه بندی کند.

     3-جانوران را از نظر نوع غذا به دو دسته تقسیم کند.

     4- حاصل مشاهدات خود را برای همکلاسی ها بیان کند.

    5- اطلاعات جمع آوری شده را درجدولی ثبت نماید.

ج)نگرشی

   1- نسبت به حفظ محیط زیست وجانوران از خود حساسیت نشان دهد.

   2- برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره جانوران از خود علاقه نشان دهد. 

اهداف رفتاری

1-   دانش آموز در کلاس درس بدون استفاده ازکتاب وبا استفاده از راهنمایی معلم، نام جانوران را با استفاده از تصاویر بگوید.(شناختی)                                           

2-    دانش آموزدر کلاس درس بدون استفاده از کتاب وبا استفاده از توضیحات معلم تصاویربه هم ریخته ی جانوران را به دو دسته ی گوشت خوار وگیاه خوار ،درعرض  1 دقیقه  طبقه بندی کند.(روانی- حرکتی )                          

  3-   دانش آموزدر کلاس درس باعلاقمندی با استفاده از کتاب وبدون کمک معلم وسایردانش آموزان فایده های جانوران را باذکر مثال توضیح دهد. ( شناختی)                             

4-   دانش آموز در کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم با استفاده از تصاویر جانوران ، ،جانوران را از نظر نوع حرکت در عرض 2دقیقه مقایسه کند. ( روانی حرکتی ) 

5- دانش آموز درخارج از کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم باعلاقمندی نسبت به محیط زیست وجانوران از خود حساسیت نشان دهد.(عاطفی )

6-   دانش آموز درخارج از کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم ودیگران با استفاده ازاطلاعاتی که جمع آوری کرده آن هارا در جدولی در عرض 2روز ثبت نماید.(روانی حرکتی )                                                    

 ویژگیهای یادگیرنده 

خصوصیات جسمی

-  به تدریج دندانهای شیری جای خود را به دندانهای دائمی می دهند. اندام کودک کشیده تر ولاغرتر وپاهایش نسبت به قبل از رشد بیشتری برخوردار است.

- کمتر به زمین می خورد.فعالیت وتحرک وسر وصدای اوبیشتر از گذشته می باشد.

- تااین سن احتمال ابتلا به بیماریهای کودکی بیشتر بودامااکنون این احتمال کمتر است. 

خصوصیات ذهنی،عاطفی واجتماعی کودک

- دایره لغات کودک به حدود 2500 کلمه می رسد.اشتیاق به یادگیری بیشتر ازگذشته است.می تواند از مشاهدات وعلایم تجربی خود نتیجه گیری کند ولی شناخت او برمبنای ظاهراست.

اکنون بیشتر به قصه ها وداستانهایی علاقمنداست که از محیط واقعی واطراف او الهام می گیرند.

- خودنمایی از خصوصیات بارز این سنین است.

دوست دارد مورد ستایش وتمجید قرار گیردودر هر کاری مقدم وپیشرو باشد.

زیادآوری اشتباهاتش می رنجد وگاه طغیان می کندواغلب دربازی باکودکان یک هم بازی راترجیح می دهد.

- او می تواند افکار وسخنان بزرگسالان رابفهمدوتاحدودی علت ها وچرای آنها رادرک کند.

ویژگیهای این دوران سبب می شود که آن را یکی از مهمترین مراحل زندگی درراستای شکل گیری آینده ی شخص بدانیم.

  تعین رفتار ورودی وسنجش رفتار ورودی

دانش آموزان باید نام جانورانی را که در اطراف خودمی بیننددرست تلفظ کرده ونام آنهارا تشخیص دهند.

نشان دادن تصاویر تعدادی از جانوران وگفتن نام آنها توسط دانش آموزان.

تصویر عنوانی درس رامشاهده ودرباره ی آن بامعلم وهمکلاسی های خود گفت و گو نمایند. 

ارزشیابی سنجش آغازین

پرسش از دانش آموزان درباره اینکه:

1-شما چه جانورانی را می شناسید؟

2-درباره ی جانوران چه چیزهایی می دانید؟

3-جانوران را کجاها دیده اید؟

4-چه جانورانی را از نزدیک دیده وآشنا شده اید؟ 

تعیین محتوا

مبحث جانوران درکتاب اول ابتدایی شامل 13صفحه است که از صفحه20تا33 کتاب درسی را به خود اختصاص داده است .

خلاصه محتوای درس:

در این درس دانش آموزان با مشاهده جانوران مختلف در مورد محل زندگی آن ها وغذایی که می خورند،اطلاعاتی بدست می آورند.آن ها می آموزند که جانوران برای یافتن غذا ونیز فرار از خطربه شیوه های مختلف حرکت می کنند.همچنین ازطریق مشاهده وجمع آوری اطلاعات به این نکته پی می برند که بعضی از جانوران برای خود لانه می سازند،بعضی ازجانوران مهاجرت می کنندونیزبامواردی از استفاده های مناسب انسان از جانوران آشنا می شوند.

سازماندهی محتوا 

محتوای درس از ساده به دشوار سازماندهی شده است. یعنی درابتدای درس دانش آموزان درباره یکی از جانورانی که دوست دارند با همکلاسیهای خود گفت وگو می کنند ودرباره ی محل زندگی، نوع غذا وطرزحرکت آن بایکدیگر تبادل نظرمی کنند.درصفحات بعدبه تدریج باانواع جانوران که درمحیط های گوناگون وبا شکلهای گوناگون زندگی می کنند آشنامی شوند وسپس با نوع غذایی که مصرف می کنند آشناشده ودرآخرنیزباچگونگی حرکت جانوران مختلف ولانه سازی بعضی جانوران وهمچنین مهاجرت ودلایل مهاجرت برخی جانوران آشنا می شوند. 

تعیین وسایل آموزشی

کتاب درسی - دفتر نقاشی - مدادرنگی -  کتابهای علمی وتصویری درباره جانوران - تصاویرجانوران - نمونه هایی ازجانوران زنده یا خشک شده - لانه پرنده ،قفس پرنده یا آکواریوم - پشم،چرم - تصاویری از غذاهای جانوران - تصاویری از پوشاکی که ازجانوران بدست می آید. 

روش ها والگوهای تدریس

حل مسئله ، بحث وگفتگو ، گردش علمی ، مشاهده وتجربه ، پرسش وپاسخ ، تلفیقی

مفاهیم درس

1-   جانوران گوناگون هستند.

2-   بعضی از جانوران گوشت خوارند.

3-   بعضی از جانوران گیاه خوارند.

4-   جانوران برای یافتن غذا وفرار از خطر حرکت می کنند.

5-   برخی از جانوران مهاجرت می کنند.

6-   بعضی از جانوران لانه می سازند.

7-   از بعضی از جانوران در تهیه غذا وپوشاک استفاده می شود. 

ارایه درس:

 

1- ایجاد انگیزه،

جلب توجه یادگیرندگان

درابتدای تدریس بهتر است قبلاًازدانش آموزان درخواست شودکه اگرپرنده یاجانوری مثل لاک پشت،خرگوش،ماهی،قورباغه وجانوران کوچک دیگری دردسترس دارند بدون آزاررساندن آنها را باخود به مدرسه بیاورند.اگرامکان فعالیت فوق میسر نبود می توان یکی دونمونه ازجانوران خشک شده یا تاکسی درمی شده رابه کلاس آورد.

2- مطلع کردن یادگیرندگان ازهدف درس

چسباندن مقداری ازعکس هاوتصاویربزرگ جانوران که ازقبل آماده شده برروی تخته سیاه وگفتن این جمله که:بچه های عزیزامروز می خواهیم درباره جانوران درکلاس مطالبی را یاد بگیریم.

3- تحریک یادآوری پیش نیازهای یادگیری

باارائه چند پرسش، پیش نیازهای یادگیری رامشخص کرده وذهن دانش آموزان رانسبت به یادآوری آموخته های قبلی تحریک کرده وآن هارابه چالش می کشیم:

1- آیا تا به حال ازنزدیک جانورانی رادیده اید؟

2- نام آن هارابگویید.؟

3-جانورانی که دیده اید چگونه حرکت می کنند؟

4- جانورانی که می شناسید کجا زندگی می کنند؟

5- جانورانی که ازنزدیک دیده اید چه غذایی می خورند؟

4- ارائه مطالب محرک یادگیری

دانش آموزان به گروههای دونفره تقسیم شده وتصاویرجانورانی که ازقبل تهیه شده بین گروهها تقسیم می شود.دانش آموزان ضمن مشاهده ی تصاویرجانوران درباره ی جانورانی که برای آن هاآشناهستند

ویاموردعلاقه آن هاست گفت و گو می کنند.

طرح سؤال هایی درزمینه ی این که این جانوران چگونه حرکت میکنند،چه می خورند،کجا زندگی می کنند تا گفتگوهای آن ها درجهت اهداف درس شکل بگیرد.

 

 

 

 

5- تهیه راهنماهای یادگیری

ازهرگروه یک نفردرباره یکی ازجانوران به کلاس اطلاعات بدهد.درصورت عدم آشنایی دانش آموزان بابعضی ازجانوران می توان باسؤال های مناسب آنهارابه سوی هدف هدایت کرد.سپس دوستون درتخته سیاه کشیده وگروه ها جانورانی راکه درتصاویرمی بینندبراساس محل زندگیشان(آب وخشکی)طبقه بندی می کنندبطوریکه هرگروه تصاویرهرجانوررادرستون مناسب درزیرجدول نصب می کند.بقیه گروههادرباره درستی ونادرستی این طبقه بندی هااظهارنظرمی کنند.

سپس باارائه تصاویرجانورانی که حرکت می کنندویا بااستفاده از تصاویرکتاب ازدانش آموزان می پرسیم که جانوران برای چه حرکت می کنند؟آیاجانوران برای یافتن غذاحرکت می کنند؟آیاآنهابرای فرار ازخطرحرکت می کنند؟دانش آموزان راهدایت می کنیم تا به این نتیجه برسند که جانوران برای یافتن غذا وفرار زاخطرحرکت می کنند.

6- فراخوان عملکرد

ازیکی،دوازدانش آموزان می خواهیم که به پای تخته آمده وچندتصویرازتصاویررابه آنهاداده واز آنها می خواهیم که ابتدا نام جانوران راذکر کرده وسپس نوع حرکت آن رابرای دیگر دانش آموزان بیان کنندوسپس نوع غذایی راکه می خورندرامشخص نمایند.

7- تهیه بازخورد صحیح

به جواب های صحیح آنهابالبخندپاسخ داده وآنهاراتحسین می کنیم واز دانش آموزان   می خواهیم که آنهاراتشویق نمایند.اگرچنانچه دانش آموزجواب رااشتباه بگویدباهدایت او،وحرکات چهره اورابه سمت دادن پاسخ صحیح هدایت می کنیم.

8- سنجش عملکرد

ازدانش آموزان می خواهیم تابرای جلسه آینده تصاویری ازجانوران،درموردنوع غذاخوردن،دردوگروه طبقه بندی کرده ودریک ورقه A4چسبانده وباخودبه کلاس بیاورند. 

9-دستیابی به یادداری وانتقال

برای تقویت ویادگیری عمیق مطالب درذهن دانش آموزان ازآنها می خواهیم:1- تصاویری از جانوران جمع آوری کنند.2- یک نقاشی از انواع غذاهایی که از جانوران بدست   می آید یا یک نقاشی از پوشاکی که از جانوران بدست می آید رسم کنند.

 ارزشیابی پایانی

پس ازپایان درس، ارزشیابی به عمل می آید تا ازرسیدن روند آموزش به اهداف ونتایج آن اطلاع حاصل شود:

1-   انواع حرکت درجانوران رانام ببرید؟

2-   چندجانورگیاه خوار وچند جانورگوشتخوار نام ببرید؟

3-   فایده های جانوران رابا ذکرمثال توضیح دهید؟

4-   جانوران راازنظرنوع محل زندگی طبقه بندی کنید؟

5-   چندنمونه ازجانوران مهاجررانام ببرید؟

6-   جانوران به چه علت هایی مهاجرت می کنند؟

7-   جانوران درچه جاهایی لانه می سازند؟ 

بازخورد

باارائه ی ارزشیابی پایانی وجمع بندی نتایج حاصل ازارزشیابی مشخص می شود که چه تعدادازدانش آموزان به اهداف درس رسیده ومفاهیم درس رافراگرفته اند.

اگر چنانچه دانش آموزانی باشند که دربرخی نکات درس اشکال داشته باشند می توان با بازگشت به عقب وطی مراحل ارائه درس،اشکال هارارفع واین دانش آموزان ر دررسیدن به اهداف درس یاری کرد.

 

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

طرح روشن سازي طرز برخورد تلقی 

 

طرح روشن سازي طرز برخورد(تلقي)

 Clarifying Attitudes Design)CAD)

 طرز برخورد افراد عميقا روي مؤثر بودن و رضايت شخص شان اثر مي گذارد. از اين رو طرز برخورد ها جنبه مهمي از يادگيري احساس اجتماعي هستند. با اين وجود خيلي از افراد طرز برخورد را به عنوان يك مساله شخصي تلقي مي كنند. هر جند به كار بردن اجباري طرز برخورد هاي شخصي جايي در آموزش ندارد ولي چنانچه افراد بتوانندآزادانه طرز برخورد هايشان را مورد بررسي قرار دهند، بينشي كسب مي كنند كه مي توانند رفتار خويش را كنترل نمايند و در يابند كه طرز برخورد شان تا چه حد ممكن است محدوده يا كيفيت عملشان را محدود سازد و يا تحريف كند.

اولين مرحله در طرح روشن سازي طرز برخورد به فراگيران كمك مي كند تا با پاسخ دادن به يك سئوال و يا تكميل يك جمله، طرز برخورد خود را ارزيابي كنند. سپس فراگيران دور هم جمع مي شوند تا اين طرز برخورد را مورد بررسي قرار دهند تا به كمك شرايط شناخته شده و اطلاعاتي كه در اختيار دارند روي بهترين طرز برخورد به توافق برسند سپس هر فرد پاسخ خود را تكرار مي كند تا مورد ارزيابي قرار گيرد. طرز برخورد افراد پس از بحث نيز مورد ارزيابي قرار مي گيرد تا مشخص شود آيا تغييري رخ داده است؟ در زمان نقد، فراگيران استنباط هايشان را در مورد هر تغيير در طرز برخورد ارزيابي مي كنند و براي استنباط در مورد عمل خودشان تعميم هايي را بسط مي دهند.

بنابراين اين طرح فراگيران را قادر مي سازد كه كشف كنند آيا طرز برخوردشان بر يك پايه محكم از حقايق، اطلاعات و منطق استوار است. بايد توجه داشت همان طور كه طرز برخورد هاي منفي بي پايه تبديل به تعصب هاي غير منطقي مي شود، طرز برخورد هاي مثبت بي پايه نيز موجب اميدواري مي شوند كه منجر به عمل سازنده نمي گردد.

همينطور فراگيران ممكن است دريابند كه از طرز برخورد خاص خود در موضوعي ناآگاه بودند و همچنين از طرز برخورد هاي موجود ديگري كه ممكن بود بتوانند به كار ببرند اطلاع نداشتند.

اين طرح براي شركت كنندگان فرصتي را فراهم مي كند تا عقايد متنوعي را بشنوند.

اين طرح فراگيران را بر مي انگيزاند تا طرز برخوردهايشان را بررسي كنند و اعتبار آنها را بر اساس اطلاعات جديد بيازمايند. بنابراين فراگيران در مي يابند كه طرز برخوردهايشان چگونه است و نكات مشابه و متفاوت با طرز برخوردهاي ديگران و دلايل آنها را تشخيص مي دهند.

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

الگوی دریافت مفهوم 

 

الگوی دریافت مفهوم  Attaining concept

 

هدف: این روش در تقویت مهارت های اساسی تفكر بسیار مؤثر بوده و در حقیقت این الگو ماهیت تفكر را كشف می كند و با اجرای این الگو چگونه فكر كردن را به فراگیران می آموزیم این الگو برای هدایت شاگردان به یك مفهوم تدوین می شود.

مراحل اجرای الگو

1-عرضه مطالب – در این مرحله معلم مطالب را در دو قالب مثبت و منفی ارائه می دهد بنابراین مطالب باید قبلا" دسته بندی شده و در قالب نمودار، تصاویر، جداول و یا نوشته هایی بر روی تابلو آماده ی ارائه شود در این مرحله معلم برای فراگیران مشخص می كند كه مفهومی را در ذهن دارد كه باید به آن پی ببرند و سپس بعضی مطالب ارائه شده را با آری و برخی دیگر را با خیر مشخص می كند آری ها همان مفهومی را نشان می دهد كه در ذهن معلم است در واقع هر مطلبی كه ارائه می شود مثالی منفی یا مثبت از آن مفهوم می باشد و در این مرحله معلم به فراگیران می گوید كه در همه ی مثال های مثبت مفهومی مشترك است كه وظیفه ی آنها ایجاد فرضیه ای درباره ی ماهیت آن مفهوم است بنابراین موارد مطرح شده باید از پیش منظم شده و با نشانه های «آری» و «خیر» عرضه شوند و در این مرحله مثال ها باید كاملا" سازمان یافته باشند.

2-دستیابی به مفهوم- در این مرحله فراگیران به مقایسه مثال ها و موارد مطرح شده می پردازند و به دنبال عامل یا عوامل مشتركی بین مثال های مثبت می گردند و فرضیه هایی می سازند و مباحثاتی نیز می تواند صورت گیرد. در صورت لزوم معلم باید مثال های بیشتری ارائه كند و دانش آموزان را به سوی مفهوم مورد نظر هدایت كند وقتی اغلب دانش آموزان روی یك فرضیه به توافق رسیدند باید مثال ها و موارد جدیدی به آنها عرضه شود تا مثبت یا منفی بودن آنها را تعیین كنند و خود فراگیران نیز در این قسمت می توانند نمونه های جدیدی را مطرح كنند.

3- نامگذاری مفهوم و تحلیل جریان دریافت مفهوم

در این مرحله معلم به نامگذاری و تعریف مفهوم می پردازد و نام تخصصی مفهوم را اگر وجود داشته باشد عنوان می كند و در آخر دانش آموزان به تحلیل راهبردهایی كه به وسیله ی آن به مفهوم و یا مفاهیم دست یافته اند، می پردازند.

در حقیقت بعد از آنكه دانش آموزان به مفهوم دست یافتند باید از آنها خواست تا مراحل تفكر خود را در حین دستیابی به مفهوم یك به یك نقل كنند و افكاری را كه در هر مرحله، به ذهنشان خطور كرده شرح دهند باید از آنها خواست كه بگویند در ابتدا چه فكر می كردند چرا اینگونه فكر می كردند و یا چرا فكر خود را تغییر دادند فایده این كار این است كه میاحثه ای بین دانش آموزان صورت می گیرد كه در پی آن دانش آموزان به تحلیل راهبردهایی كه به وسیله ی آن به مفاهیم دست یافته اند می پردازند اینكه در اذهان دانش آموزان چه می گذرد و چه فرضیه هایی در مراحل اولیه در ذهن آنها شكل گرفته و چگونه این فرضیه ها را آزموده اند بسیار مهم است زیرا می توان به این طریق نحوه ی تفكر دانش آموزان را بررسی كرد به این ترتیب هم تمرین هایی برای دریافت مفهوم در اختیار داریم و هم اینكه دانش آموزان می توانند با تغییر در راهبردها و آموختن راهبردهای جدید توانایی بیشتری در دریافت مفهوم پیدا كنند.

مثال:

فكرهای امین من به نوعی از تغییرات فكر می كنم كه نتیجه ی آنها تولید ماده جدید با خواص و ساختار شیمیایی متفاوت است. تصاویری كه با «بله» مشخص شده اند آن نوع تغییر را نشان می دهند كه مورد نظر من است.

معلم زماني از اين الگو استفاده مي كند كه هدف او رسيدن به مفهوم از طريق تكاپو، كنكاش، تفكر توسط شاگردان و رسيدن به اهداف درس باشد.

اين الگو در رياضي، زبان، علوم اجتماعي و تجربي كاربرد دارد.

تذكر: در اين الگو اهداف نبايد در آغاز درس گفته شود، بلكه بايد اهداف از مرحله پنجم الگو بيان گردد.

مراحل الگو عبارتند از:

1-     عرضه مطالب و شناسايي مفهوم ( معلم مثال ها را عرضه مي كند و جاي ان ها را مشخص مي سازد. هم نمودارها و هم بلي و خير را ).

2-     دستيابي به مفهوم ( معلم مثال ها را عرضه مي كند، شاگردان بلي و خير را ).

3-     تحليل راهبرد هاي تفكر ( شاگردان هم مثال ها را مي گويند و هم بلي و خير را ).

4-     فرضيه سازي توسط شاگردان ( چه يافته اند ).

5-     آزمون فرضيه و نتيجه گيري ( توصيف ).

 

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |

طرح تدریس اعضای تیم 

 

طرح تدريس اعضاي تيم 

 The Team Member Teaching Design

(TMTD )

 در اين روش كل موضوع درس بين اعضا تقسيم مي شود و هر فراگير مسئول بخش تعيين شده و تدريس آن به ديگران است. بنابراين طرح تدريس اعضاي تيم شبيه پازل تصويري است. وقتي همه اعضا كار خويش را انجام دادند كل درس آموزش داده مي شود. ( اين روش را نبايد با تدريس تيمي اشتباه گرفت. در تدريس تيمي دو يا سه مربي در مسئوليت تدريس به يك گروه از دانش آموزان سهيم مي شوند حال آنكه در اين طرح، تدريس توسط اعضاي تيم فراگيران انجام مي شود).

در اين طرح موضوع درسي تقسيم مي شود و يك بخش از آن به عنوان پيش مطالعه به هر يك از اعضا داده مي شود. وقتي كه اعضاي تيم جمع مي شوند، عضوي كه اولين بخش را دارد موضوع را به ديگران درس مي دهد، سپس ديگر اعضا به نوبت، بخش خودشان را آموزش مي دهند.

بعد از اينكه آموزش كامل شد، يك آزمون جامع از موضوع توزيع مي شود تا درك هر يك از فراگيران را ارزيابي كند.سپس كليد پاسخ ها در اختيار آنان قرار مي گيرد. كليد بايد دلايل منطقي براي درست يا نادرست بودن هر يك از پاسخ ها را ارايه دهد و به فراگيران كمك كند تا درك كنند چرا پاسخشان غلط است.

در زماني گه براي نقد در نظر گرفته شده است، اعضاي تيم از كار خويش ارزيابي مي كنند و به اين سئوالات پاسخ مي دهند:

- هر كدام تا چه حد موضوع تعيين شده را خوب فرا گرفته و در اختيار ديگران قرار داده است؟

براي مؤثر بودن كار خود در تيم چه پيشنهاداتي ارايه مي دهند؟  

اين طرح فراگيران را بر مي انگيزاند تا در مورد بخش تعيين شده مطالعه كنند و خبره شوند. چون تسلط بر مطلب آنان را قادر مي سازد كه به تيم شان كمك كنند. همين طور اعضاي تيمي كه آموزش مي بينند، بسيار انگيزه مند مي شوند تا در ارايه مطلب به عضو ارايه دهنده كمك كنند تا بنوانند آنچه را كه مطالعه كرده است بيان كند.

اين طرح براي كساني كه لازم است دانش يا اطلاعاتي را ارايه دهند و در اين زمينه مهارت كسب كنند بسيار مناسب است. به علاوه اين طرح مهارت ها و توانايي هاي شنيداري شركت كنندگان را براي مطرح كردن سئوال هاي سازنده در برابر ارايه اطلاعات از طرف ديگران پرورش مي دهد.

در اين روش مهارت هاي مطالعه پرورش مي يابد. اعضا در طرح تدريس اعضاي تيم به احتمال بيشتري، عميق مطالعه مي كنند و نياز به تركيب اطلاعات به نحوي دارند كه مطلب را منطقي و منسجم ارايه دهند. بنابراين در اثر اجبار آنان به سازمان دهي يك ارايه پر محتوا، يادگيري ديگر اعضا تسهيل مي شود.

 

نوشته شده توسط کریمیان | لینک ثابت | موضوع: |